16/11/2020
16/11/2020
16/11/2020
16/11/2020
19/11/2020
16/11/2020
16/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
23/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
30/11/2020
El nou marc permet traslladar de forma directa a tots els consumidors, des del consumidor domèstic a l'industrial, els estalvis que implica la producció renovable
Mitjançant una ordre ministerial es recollirà una previsió de calendari de celebració de subhastes, que comprendrà un període mínim de cinc anys i que inclourà terminis indicatius, la freqüència de les subhastes, la capacitat esperada i les tecnologies previstes, si escau
El nou marc retributiu estarà destinat a nova potència renovable, permetrà la hibridació entre tecnologies i serà compatible amb l'emmagatzematge
El text estableix un nou marc per a futures instal·lacions renovables que es desenvoluparà mitjançant subhastes. En tot cas, els participants licitaran oferint el preu que estan disposats a cobrar per l'energia que generi la instal·lació.
El nou marc retributiu, que el Reial Decret denomina Règim Econòmic d'Energies Renovables (Reer), estarà destinat a nova potència renovable i permetrà la hibridació entre tecnologies, l'ampliació i modificació d'instal·lacions existents i serà compatible amb l'emmagatzematge.
El text desenvolupa el Reial decret llei 23/2020, de mesures en matèria d'energia per a la reactivació econòmica, aprovat en Consell de Ministres de 23 de juny.
Producte subhastat
El desenvolupament del nou marc retributiu es realitzarà mitjançant subhastes que s'han d'ajustar als principis de transparència, eficàcia, proporcionalitat, objectivitat i eficiència. Abans de la celebració d'una subhasta, s'establirà la quota d'energia i / o potència màxima que se subhasta. Cada subhasta es realitzarà a sobre tancat i adjudicarà el producte subhastat a les ofertes de menor quantia fins a arribar al contingent establert.
El preu per a cada adjudicatari coincidirà amb el preu pel qual va licitar ( "pay-as-bid", per la seva denominació en anglès) i no serà objecte d'actualització.
A més, en les subhastes es podrà distingir per tecnologies de producció en funció de les seves característiques tècniques, nivells de gestionabilitat, criteris de localització geogràfica, maduresa tecnològica, mida o component innovador, entre d'altres factors.
El Reial decret també permet que, en la convocatòria de la subhasta, s'estableixin criteris addicionals orientats a que determinats projectes amb característiques específiques, com poden ser els de mida reduïda, els projectes de demostració i els de comunitats energètiques, puguin competir en igualtat de condicions. També serà possible habilitar un procés d'adhesió al resultat de la subhasta, amb un preu d'adjudicació calculat a partir dels resultats, per a instal·lacions de petita magnitud i projectes de demostració.
En l'ordre per la qual es reguli el mecanisme de subhasta es podran establir fites de control intermedis per verificar el compliment del compromís de generació d'energia que assumeixen les instal·lacions adjudicatàries de la subhasta.
Un calendari de subhastes previsible
El Reial Decret estableix, així mateix, el sistema de convocatòria de les subhastes. En primer terme, i mitjançant ordre ministerial, s'ha de regular el mecanisme de subhasta, i poden incloure entre d'altres aspectes, les tecnologies, condicions i garanties per a participar en la subhasta, el producte a subhastar, així com els paràmetres i resta d'elements que configuren i concreten el Règim Econòmic d'Energies Renovables.
Un calendari de subhastes previsible
El Reial Decret estableix, així mateix, el sistema de convocatòria de les subhastes. En primer terme, i mitjançant ordre ministerial, s'ha de regular el mecanisme de subhasta, i poden incloure entre d'altres aspectes, les tecnologies, condicions i garanties per a participar en la subhasta, el producte a subhastar, així com els paràmetres i resta d'elements que configuren i concreten el Règim Econòmic d'Energies Renovables.
D'altra banda, i a l'objecte d'afavorir la previsibilitat de les subhastes, i també mitjançant una ordre ministerial, es recollirà una previsió de calendari de celebració de subhastes, que comprendrà un període mínim de cinc anys i que inclourà terminis indicatius, la freqüència de les subhastes, la capacitat esperada i les tecnologies previstes, si escau. Aquest calendari s'actualitzarà, al menys, anualment i estarà orientat a la consecució dels objectius de producció renovable establerts en el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PNIEC) 2021-2030.
Les subhastes desenvolupades a l'empara de cada ordre ministerial es convocaran mitjançant una resolució de la Secretaria d'Estat d'Energia, que es publicarà al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Preu de la subhasta i participació en mercat
Les instal·lacions beneficiàries del Règim Econòmic d'Energies Renovables participaran en el mercat diari i intradiari i percebran, per l'energia venuda en aquests mercats, el preu fixat en la subhasta, corregit, si s'escau, per l'exposició a mercat que sigui d'aplicació, fins a un volum d'energia determinat i per un termini màxim establert.
L'ordre podrà adaptar el mecanisme de retribució per la seva aplicació a les instal·lacions d'emmagatzematge.
Alternativament, es pot establir que el preu resultat de la subhasta sigui corregit amb incentius de participació de l'adjudicatari en el mercat, introduint certa exposició de les instal·lacions al mercat elèctric. Amb això, es pot fomentar, per exemple, que ofereixi la seva energia en les hores més cares de mercat, la qual cosa permet desplaçar a altres formes de generació amb preus més elevats. Amb aquesta mesura, també es pot afavorir la instal·lació de plantes capaços de desplaçar la seva producció a determinades hores, com són aquelles que compten amb emmagatzematge. Si és el cas, aquest percentatge de correcció sobre el preu fixat en la subhasta es definirà en cada convocatòria, amb un valor que sempre estarà comprès entre 0 i 0,5.
Finalment, les instal·lacions adjudicatàries podran participar en els serveis d'ajust i de balanç, on cobraran el preu de mercat d'aquests serveis.
Registre
La norma també regula el procediment per a la inscripció de les instal·lacions adjudicatàries en el Registre Electrònic d'el Règim Econòmic d'Energies Renovables, així com la garantia econòmica que han de presentar, l'import concret s'especificarà en l'ordre que reguli el procediment de subhasta. Inicialment, els adjudicataris seran inscrits "en estat de preassignació" i, un cop hagin començat a vendre energia al mercat, passaran a figurar "en estat d'explotació".
La potència inscrita al registre en estat d'explotació es correspondrà amb la potència realment instal·lada, podent ser superior a la potència inscrita en estat de preassignació.
En la normativa reguladora de subhastes es podran establir mecanismes mitjançant els quals acreditar la maduresa de les instal·lacions amb caràcter previ a la inscripció en el registre electrònic en qualsevol dels dos estats.
El desistiment en la construcció de la instal·lació o l'incompliment dels requisits establerts en la subhasta suposarà l'execució de la garantia i la pèrdua del dret al règim retributiu.
PATROCINADORS
COL·LABORADORS