Canvas Logo

Entrevista a Montserrat Vilella, regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus

Montserrat Vilella, regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus  

“La Taula de Pobresa energètica té més importància de la que sembla i incideix directament en les persones”  

La Taula de Pobresa Energètica de Tarragona i Reus és un espai de planificació, coordinació, disseny d’intervencions de diagnosi, anàlisi, debat, recerca d’alternatives i proposta de solucions que garanteixin l’accés al consum energètic de les famílies amb vulnerabilitat.  

El passat 23 de març, la Taula va celebrar-se el cinquè plenari, copresidit per la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus i la consellera i presidenta de l’Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona, Carla Aguilar.

Parlem aquest cop amb Montserrat Vidiella copresidenta d’aquest òrgan.

  • Heu celebrat una nova reunió de la taula de la pobresa energètica, quines conclusions en traieu?

La Taula ha reprès l’activitat amb aquesta nova reunió. Era el motiu i objectiu aconseguit perquè durant tot el temps de pandèmia va quedar aturada i necessitem tornar-la activar.  

  • Quin és l'objectiu d'aquest òrgan?

Estem en un mateix espai tant administracions del territori, inicialment els Ajuntament Reus i Tarragona i oberts a sumar-se a altres administracions consells comarcals i ajuntaments, així com entitats. Pretenem tenir un espai de reflexió, d’exposició de diferents experiències i debatre-les per compartir experiències en l’àmbit de la pobresa energètica.  

Cada administració fa la seva actuació, no és una unitat d’acció, sinó de reflexió i posada en comú. Es poden derivar estratègia en diferents qüestions ja que la taula contempla el vessant tècnic i el polític. És un espai que va més enllà del dia a dia. Compartim, analitzem i mirem quines poden ser les estratègies. Analitzem quin és el fenomen de la pobresa energètica. Sovint en l’acció se simplifica molt quan, per contra, és un fet molt polièdric.  

Un dels exemples és aconseguir el bo social. Quan aterres al territori, des de  l’Ajuntament, l’administració més propera encara ara a la gent que els fem assessorament energètic que ho fem a totes les persones que tenen ajuda per part de l’Ajuntament, estem observant i aconsellant a aquestes persones que es tregui el bo social en un percentatge de més del 51 %.  

De les persones que nosaltres atenem entre 70 i 80 per cent fem una recomanació. Observem que la majoria de la gent té mal contractada l’energia.  

Les companyies també hi són convidades a la Taula amb un paper més d’escolta. 

  • En què afecta a la ciutadania la creació i funcionament d'un òrgan d'aquest tipus?

Ens ha de permetre fer millors polítiques. Arriba un moment que analitzem les ajudes que realitzem i veiem per exemple que moltes persones tenen mal contractada l’energia i fem assessorament, com el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona. Aquesta política surt d’aquesta anàlisi de la taula. Ho comparteixes i en sortim beneficiats. Tarragona apostarà també en assessorament. La Taula té més importància que la que sembla i incideix directament en les persones.  

  • Què han de dir les administracions locals envers la pobresa energètica? I les entitat que hi formen part de la Taula?  

Ens plantegem la pobresa energètica perquè és un fenomen que des de la crisis anterior forma part de manera molt crua de les famílies de la nostra ciutat. Sovint no podem resoldre-ho per nosaltres mateixos com a administració ja que sobrepassa les competències municipals. Ja el 2014 proposar unes mocions en els plens per tal de dirigir allò que nosaltres crèiem què havíem de fer.  Competències estatals i de la Generalitat en 3 mocions perquè l’energia bàsica estigués garantida i les persones en vulnerabilitat poguessin pagar en funció dels seus ingressos.

  • En un any de pandèmia com el que hem viscut i els mesos que tenim per endavant, què ha observat la Taula en relació a la pobresa energètica?  

El que hem de fer és donar eines poder fer front noves realitats. Segur que hi ha més gent amb dificultat per pagar les seves factures o altres coses amatents i hem de saber què passa. Ara es planteja la moratòria  i hem de ser conscients que les moratòries creen deute i un cop s’aixeca aquesta moratòria si tens molt deute no pots destinar els recursos a ajudes i a les companyies si no deixes el deute a zero no fan un pla de futur. Si canvien regles de joc haurem de veure com ens adaptem. A la Taula reprenem quina és la necessitat. Una de les coses que havíem dit és fer un front comú des dels Ajuntaments. Estem en primera línia, som l’administració més propera i no podem no tenir ni veu ni vot.  

  • Quines accions emprenen els Ajuntaments com el de Reus i Tarragona?

Per una banda el que seria les ajudes econòmiques i en això ens ajuda Generalitat. Nosaltres sempre ho hem vinculat a altres qüestions no només pagar factures sinó també quins eren el problemes i com podíem ajudar amb el servei d’assessorament energètic individualitzat de 30 o 45 minuts per família. També fem auditories a les cases i podem veure moltes qüestions de com viuen i què necessiten.   Dels 10.000 rebuts de famílies d’impagament nosaltres hem acabat fent informe a més de 3.000 enviant més de 10.000 cartes certificades. Aquesta proactivitat ja l’hem exercida des de fa temps.  

Una altra part de la pobresa energètica que després sol reflectir-se en les imatges dels mitjans és la gent que no té comptador per ocupació d’habitatge. 

Aquest és un altre fenomen que s’ha de resoldre i també hem de poder fer-ho com a Ajuntament.  

Taula de la Pobresa Energètica http://taulapobresaenergetica.cat/

Conselleria de Serveis a la Persona de l'Ajuntament de Tarragona: 977 296 191 Regidoria de Benestar Social de l'Ajuntament de Reus: 977 010 222 info@taulapobresaenergetica.cat