RICARDO BONACHE, 33 anys
Doctor en Enginyeria Electrònica URV
Col·legiat CETIT
Com t’introdueixes a la robòtica?
Vaig implicar-me en aquest tipus de projecte degut a la participació en l’associació de robòtica de la URV, URBOTS. Arran d’aquí vam detectar la necessitat dels joves de conèixer la tecnologia. Hi havia certa distància entre ciència i robòtica i societat. Vam veure que els i les joves de les escoles i instituts no arribaven al món de de la ciència i la tecnologia.
Inicialment creem l’empresa Dynamind per apropar la robòtica als més joves i canviar el paradigma i la forma d’educar en projectes. Anem més enllà d’una forma d’ensenyar que va d’una mes formal i reglada cap a una altra més col·laborativa. En el nostre cas, el professor és un mentor i el nen es qui desenvolupa les seves capacitats. El professor exerceix de guia perquè l’alumne aprengui arrel d’aquests projectes.
Com ho feu?
A través d’activitats extraescolars i curriculars que hem anat introduint en col·laboració amb els centres educatius del Tarragonès. La nostra metodologia pròpia ens va permetre guanyar el premi de l’Ajuntament de Tarragona d’emprenedoria i el de la URV. A partir d’aquí les activitats van tenir una bona rebuda, sobretot el segon any on vam ser a més de 70 escoles del territori, sempre apropant la robòtica als joves.
A partir d’aquí donem un pas endavant i de fer activitats de robòtica passem a programar i crear activitats curriculars i generació de continguts com llibres, PETs i cursos per a famílies i amb acadèmia pròpia tant per Tarragona com online per tota Espanya. Hem estat creixent i ara fem formació a joves de tota Espanya.
La vostra passió s’ha convertit en la vostra professió?
Nosaltres fem acabat fent més pedagogia que enginyeria. Amb els col·legis hi col·laborem activament. Agafem l’enginyeria per als més joves en el seu ús pedagògic. Hem unit el món de l’enginyeria en la pedagogia. Ara mateix estic compaginant aquest feina amb una altra, que té més a veure en l’enginyeria però també la faig per passió.
Quina innovació teniu a fer en la vostra en empresa? .
Tenim molt recorregut en plataformes de formació en professors i escoles. Volem que el professorat no tingui por a les eines sinó que les vegin com una companyia. De vegades hi ha la por per incorporar tecnologia que a voltes és desconeguda. Als professors els diem que la tecnologia en l’ensenyament ve a ajudar-te, no és un enemic. Fins ara no hi ha hagut una disrupció i intentem trencar aquest concepte. Utilitzar-la de moltes maneres.
També fem pedagogia cap a les famílies i fem programes que han derivat molt en l’ educació a les famílies. Hem creat el primer curs robòtica a distancia on tens el teu propi robot. La videotrucada allunyava molt als alumnes perquè és una barrera i per això hem volgut trencar aquesta paret. Ara enviem un robot al nen, el programa, el veu, el toca i entén el que està passant. Trenquem la barrera mantenint la formació en on-line.
A més hem creat la marca eSTEAM education (www.esteamedu.es) per diferenciar les activitat que oferim extraescolars i aquelles que són educatives. El nostre objectiu és crear comunitat educativa i ajuntar sota un mateix paraigua joves amb els mateixos interesos i compartir idees.
Darrerament oferim conjuntament amb el CETIT formacions on introduïm la robòtica als professors i professores que encara desconeguin com utilitzar aquestes eines. Formacions per al professorat reconegudes pel Departament d’Educació de la Generalitat. Els pròxims els realitzarem del 5 al 9 de juliol i de 12 al 16 de juliol.
(Article i redacció David Ortega)