Canvas Logo

Oportunitats de finançament europeu en l’àmbit de l’hidrogen verd

  • L’hidrogen no és una font d’energia, sinó que es considera un vector energètic, és a dir, una substància o dispositiu que emmagatzema energia i que posteriorment es pot utilitzar.  
  • L’hidrogen és un bon vector energètic, ja que es pot produir a partir de diversos precursors abundants, com ara el gas natural, el carbó, l’aigua i les fonts d’energia renovables.  
  • L’ús d’hidrogen a les piles de combustible, especialment al sector de la mobilitat, permetrà diversificar en el futur el subministrament d’energia, amb una major utilització dels recursos nacionals, i així reduir la dependència de les importacions de petroli. 
  • L’hidrogen verd és l’únic lliure de carboni i serà clau per a la neutralitat climàtica. És l’hidrogen produït per electròlisi de l’aigua utilitzant fonts renovables com hidràulica, eòlica o solar. 

Catalunya forma part de la Vall Europea per potenciar l’hidrogen verd. A continuació, podeu consultar diferents oportunitats de finançament europeu en l’àmbit de l’hidrogen verd:

MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA (NEXT GENERATION) 

PERTE d’Energies Renovables, Hidrogen Renovable i Emmagatzematge 

Aquest PERTE mobilitzarà recursos per valor de 16.370 milions d'euros, dels quals 6.920 milions seran del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i més de 9.450 milions del sector privat. 

Pel que fa al desglossament de la inversió, s’espera un primer bloc de mesures distribuïdes en 25 instruments específics, que mobilitzaran 3.558 milions d’euros del Ministeri de Transició Ecològica i 5.390 milions d’inversió privada. Un segon bloc d’actuacions consistirà en 17 mesures facilitadores per un import de més de 3.300 milions d’euros que han d'aconseguir els objectius per generar l’entorn formatiu, tecnològic i professional necessari o que estimulin la demanda de productes i solucions beneficiaris d’aquest PERTE. Aquestes mesures tindran un pressupost públic addicional de 3.362 milions d’euros, que permetran una inversió privada de més de 4.060 milions. 

Més informació 

Acord polític entre el Parlament Europeu i el Consell sobre REPowerEU en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència

El Parlament Europeu i el Consell han assolit un acord polític sobre el finançament de REPowerEU que permet als estats membres introduir capítols REPowerEU en els seus plans de recuperació i resiliència. Aquest acord es basa en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència per respondre encara més a les dificultats econòmiques i la interrupció del mercat energètic global causada pel conflicte a Ucraïna.

Més informació 

Ajuts NGEU a actuacions industrials del sector naval (Bases reguladores) 

Entre els objectius dels ajuts, s'inclou el disseny o desenvolupament de processos, organització, adequació de la infraestructura constructiva, equips, components, sistemes o prototips per a l'aprofitament de l'energia renovable marina, incloent-hi parcs per a la generació d'energia renovable marina o per a la generació d'hidrogen renovable al mar. 

Més informació

CONVOCATÒRIES TANCADES

4 programes d'incentius a la cadena de valor innovadora i de coneixement de l'hidrogen renovable, en el marc del PERTE d'Energia Renovable, Hidrogen Renovable i Emmagatzematge. 

Aquests 4 programes, actualment tancats, es dirigeixen a projectes de recerca, línies d'assaig i desenvolupament de l'hidrogen verd. 

Més informació

Convocatòria de projectes pioners i singulars d’hidrogen renovable 

L’objectiu d'aquesta convocatòria, actualment tancada, és impulsar el desenvolupament d’actuacions integrals de producció, distribució i ús de l’hidrogen renovable, ubicats a l’Estat Espanyol, que puguin considerar-se pioneres i singulars, amb la finalitat de contribuir als objectius marcats pel Component 9 “Full de ruta de l’hidrogen renovable i la seva integració sectorial”.

Més informació

CONVOCATÒRIES HORIZON EUROPE OBERTES 

Convocatòria Horizon Europe de solucions intersectorials per a la transició climàtica 

La convocatòria cobreix àrees temàtiques transversals per naturalesa i que poden oferir solucions clau per a aplicacions de clima, l’energia i la mobilitat. D'acord amb l'abast del clúster 5, aquestes àrees són les bateries, l'hidrogen, les comunitats i les ciutats, les tecnologies innovadores en fase inicial, així com la participació ciutadana.   

Fins el 18 d’abril de 2023. 

Més informació 

Convocatòria Horizon Europe per a un subministrament energètic sostenible, segur i competitiu 

Aquesta convocatòria inclou activitats orientades a un subministrament energètic sostenible, segur i competitiu. D'acord amb l'àmbit del clúster 5, inclou activitats en els àmbits d'energies renovables; sistema energètic, xarxes i emmagatzematge; així com la captura, utilització i emmagatzematge de carboni (CCUS).  

Fins el 30 de març de 2023. 

Més informació 

Oberts 19 temes Horizon Europe per a solucions netes i competitives per a tots els modes de transport 

El sector del transport és responsable del 23% de les emissions de CO2 i continua dependent del petroli per al 92% de la seva demanda energètica. Tot i que hi ha hagut un progrés tecnològic significatiu durant les últimes dècades, les emissions de GEH previstes no estan en línia amb els objectius de l'Acord de París a causa de l'augment esperat de la demanda de transport. Per tant, cal intensificar les activitats d'investigació i innovació, en tots els modes de transport i d'acord amb les necessitats i preferències de la societat, per tal que la UE assoleixi els seus objectius polítics cap a les emissions netes de gasos d'efecte hivernacle zero l'any 2050 i reduir significativament els contaminants atmosfèrics.   

Fins el 20 d’abril de 2023. 

Més informació 

Per a més informació sobre les convocatòries Horizon Europe del clúster 5, sobre energia, ACCIÓ organitza una sessió informativa presencial a Barcelona el dia 16 de gener, de 9:30h a 14:30 hores. 

FONS D’INNOVACIÓ 

Tercera convocatòria de projectes a gran escala per a descarbonitzar Europa 

La Comissió Europea llança la tercera convocatòria de projectes a gran escala en el marc del Fons d'Innovació de la UE. Amb un pressupost duplicat de fins a 3.000 milions d'euros gràcies a l'augment dels ingressos de la subhasta de drets d'emissions del sistema de comerç d'emissions de la UE (ETS), aquesta convocatòria de projectes a gran escala del 2022 impulsarà el desplegament de solucions industrials per descarbonitzar Europa. Amb una atenció especial a les prioritats del Pla REPowerEU, la convocatòria oferirà suport addicional per acabar amb la dependència de la UE dels combustibles fòssils russos.   

Un dels temes de la convocatòria és donar suport a projectes d'electrificació innovadora a la indústria i de producció i ús innovador d'hidrogen, en suport dels objectius 2030 d'hidrogen renovable establerts al Pla d'acció REPowerEU, i disminuir l'ús i la dependència dels combustibles fòssils importats. 

Fins el 16 de març de 2023. 

Més informació 

ALTRES 

Premis EUSEW per a projectes d’energia sostenible

El concurs dels Premis Europeus d'Energia Sostenible (Premis EUSEW) destaca l'èxit de projectes i activitats acabats recentment o en curs, així com accions individuals i col·lectives en l'àmbit de l'eficiència energètica i les energies renovables.    

Hi ha tres categories de premis: Innovació, Acció Energètica Local i Dona a l'Energia- 

Fins el 9 de febrer de 2023. 

Més informació 

ACTUALITAT 

Presentada la candidatura de l'H2Med al Projecte d'Interès Comú de la Unió Europea 

L'H2Med, el primer corredor d'hidrogen renovable de la UE, ha estat presentat a la convocatòria per a Projectes d'Interès Comú (PCI, per les sigles en anglès) per rebre finançament europeu.  L'H2Med inclou dues infraestructures transfrontereres, una entre Celorico da Beira (Portugal) i Zamora, i una altra, submarina, entre Barcelona i Marsella (França).

L'execució del projecte convertirà Espanya en el primer hub d'hidrogen renovable del món, en incorporar els primers eixos de la xarxa troncal nacional que permetran connectar els centres de producció d'hidrogen verd amb la demanda domèstica i les dues interconnexions internacionals amb França i Portugal. 

Més informació 

ASSOCIACIONS EUROPEES 

La Clean Energy Transition Partnership (CETPartnership) 

La Clean Energy Transition Partnership (CETPartnership) és una associació multilateral i estratègica formada per programes RDI dels diferents estats membres i països associats. Neix amb l’objectiu principal d’impulsar i accelerar la transició energètica per tal que Europa esdevingui el primer continent climàticament neutre l’any 2050. 

Més informació 

Clean Hydrogen Partnership 

L'objectiu principal de la Clean Hydrogen Partnership és contribuir al Pacte Verd Europeu i a l'estratègia de l'hidrogen mitjançant un finançament optimitzat de les activitats d'R+I. La Clean Hydrogen Partnership és la successora de l'empresa conjunta Fuel Cells and Hydrogen 2 (FCH 2 JU) i s'ha fet càrrec de la seva cartera heretada a partir del 30 de novembre de 2021. 

Més informació 

PROJECTES D’ÈXIT 

RESOL 

El projecte global va implicar 3 socis a Espanya: IREC, INAM i ICN2. El grup d’investigació d’emmagatzematge, collita i catàlisi d’energia de l’IREC es va centrar en tres enfocaments diferents:  

  • Generació d’hidrogen verd amb especial atenció a l’hidrogen solar com a portador d’energia, o matèria primera bàsica per als processos d’hidrogenació del CO2  
  • Electro-reducció de CO2 a productes C1-C2 (syngas, CO, metanol, etilè, etanol, ...), millora de materials funcionals i desenvolupament de cèl·lules electroquímiques per a l'obtenció de productes d'electrosíntesi de base renovable, que poden substituir els obtinguts de processos petroquímics.  
  • Valorització de residus i aigua de mar com a matèria primera en rutes d’electrosíntesi 

Més informació 

TMB va posar en servei entre maig i juny set busos més d’hidrogen finançats amb fons europeus 

TMB ha anunciat la incorporació de set  vehicles d’hidrogen, finançats amb fons europeus, a la línia X1. Se sumaran al primer bus d’hidrogen que ja circula en tot l’Estat en aquesta mateixa línia de XPRESBus, que connecta el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i Glòries. A més, fins al 2025 TMB incorporarà fins a 60 vehicles amb aquesta tecnologia de zero emissions.  

El bus d’hidrogen està resultant ja més eficient a nivell de consum. Així es demostra després que el passat 7 d’abril TMB posés en servei el primer bus d’hidrogen amb una previsió de consum de 9kg/100 km que en realitat s’ha quedat en 6,82kg/100 km, tot i que durant l’estiu es prevé un increment de consum en un 40% aproximadament, amb la qual cosa la mitjana ponderada al llarg de l’any  sería de 7,51 kg/100 km.  

L'adopció de l'hidrogen verd per part de la flota de TMB compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions cofinançat per la Unió Europea. 

Més informació 

Cell3Ditor 

El projecte Cell3Ditor, en el que participa l’IREC (Institut de Recerca en Energia de Catalunya), com a líder, i l’empresa FAE (Francisco Albero S.A.U.), acosta un somni a la realitat: fer més viable la fabricació de les piles de combustible, tant a nivell de costos com d’eficiència.   

Més informació 

El desplegament d’un innovador hub d’infraestructures d’hidrogen per a autobusos públics i usuaris privats a la ciutat de Barcelona ha estat seleccionat a la convocatòria CEF Transport Blending Facility Call 

La UE continua donant suport al transport segur i ecològic concedint 39,4 milions d’euros a vuit projectes que contribuiran a l’objectiu de fer el sector del transport més efectiu mediambientalment facilitant l’ús de combustibles alternatius, així com millorant la seguretat i la sostenibilitat del transport ferroviari.   

Els projectes s’han seleccionat en virtut del CEF Transport Blending Facility, un instrument dissenyat específicament per barrejar el finançament privat amb el suport de la UE.   

Més informació