Canvas Logo

1 de desembre, data límit per implementar el canal de denúncies a empreses amb més de 50 treballadors

Què és un canal de denúncies?

El canal de denúncies és una eina dissenyada per garantir la protecció i la integritat de totes aquelles persones que formen part d'una empresa i que vulguin denunciar una infracció comesa dins del seu entorn laboral.

El seu objectiu és que qualsevol empleat, client o proveïdor pugui denunciar una irregularitat comesa per l'empresa de forma anònima, per la qual cosa es desconeixerà l'origen de la denúncia, cosa que és una tranquil·litat per a totes aquelles persones que vulguin denunciar.

Motius pels quals es podrà denunciar l'empresa

  • No tenir donat d'alta un treballador a la Seguretat Social.
  • Obligar els empleats a fer hores extres sense remunerar.
  • Casos d'assetjament laboral o sexual.
  • Existència de falsos autònoms a l'empresa.
  • Incomplir la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals
  • No comptar amb un registre de la jornada.

Quins requisits ha de complir el canal intern de denúncies?

Un canal intern de denúncies constitueix una eina fonamental per prevenir infraccions i delictes en aquelles organitzacions obligades a implementar-lo. D'acord amb el que estableix la regulació vigent, la seva configuració compleix plenament els requisits legals següents:

  • El sistema ha d'assegurar l'anonimat del denunciant i de les persones esmentades a la denúncia. A aquesta informació només hi podran accedir els subjectes autoritzats.
  • L'empresa ha de nomenar un gestor de denúncies. A més, ha de crear un procediment de gestió de la informació d'acord amb la llei.
  • El canal de denúncies obligatori ha de ser fàcil d’utilitzar per a qualsevol persona. També ha de lliurar un comprovant i fixar garanties de confidencialitat.
  • Independència. El sistema no pot formar part d’altres mecanismes interns de comunicació.
  • Emmagatzematge de la informació. Aquestes denúncies han de ser guardades, almenys, durant dos anys.
  • El denunciant ha de poder interposar la denúncia de manera oral o escrita.

El compliment de tots aquests requisits suposa un decidit compromís de l'empresa amb la transparència.

Qui ha de contestar les denúncies?

Les denúncies rebudes seran ateses per personal qualificat. L'òrgan d'administració ha de designar un responsable del sistema, que ha de ser qui desenvolupi de manera independent i autònoma la gestió del canal de denúncies.

El procés haurà d'estar degudament documentat i contenir evidències, així com respectar les exigències de privadesa, confidencialitat i protecció de dades sobre els expedients generats.

Què passa si es fa cas omís a aquesta norma?

El fet de no complir les exigències d'aquesta nova normativa pot suposar sancions entre 1.001 i 300.000 euros per a les persones físiques. I fins a un milió d'euros per a les persones jurídiques. La suma de la sanció es determina en funció de la gravetat de la infracció comesa.

Si necessites més informació no dubtis a contactar amb DADES I SERVEIS