La prevenció de riscos laborals, PRL, és des de l'any 1995 obligatòria per a totes les empreses. I també ho és per aquells autònoms que tenen treballadors contractats.
La normativa en matèria de prevenció de riscos laborals, recollida a la Llei 31/1995 del 8 de novembre, decreta que qualsevol empresari té l'obligació de protegir els seus treballadors davant qualsevol possible risc en el seu entorn laboral, a més d'adoptar totes les mesures que siguin necessàries per dur a terme aquesta protecció per tal de prevenir situacions que puguin provocar accidents i malalties laborals.
T'aclarim tots els dubtes sobre aquest tema.
Què és un pla de prevenció de riscos laborals?
És una eina essencial no només per complir les obligacions legals, sinó també per promoure un ambient de treball segur i saludable per a tots els empleats.
Aquest pla estratègic inclou la identificació dels riscos potencials, l'avaluació del seu impacte i la implementació de mesures preventives per mitigar-los. A través d'un enfocament proactiu i ben estructurat, el pla de prevenció de riscos laborals permet a les organitzacions anticipar-se a situacions perilloses, minimitzar la possibilitat d'accidents i malalties ocupacionals i fomentar una cultura de seguretat i benestar que beneficia tant a empleats com a ocupadors.
Tots els treballadors tenen dret a la protecció de la salut. En aquest sentit, la PRL té dues vessants. D'una banda, és un dret dels empleats. I, de l'altra, suposa una obligació tant per als treballadors com per als empresaris.
Per a qui és obligatòria la PRL a l'entorn laboral
- Qualsevol tipus d’empresa o autònom amb treballadors contractats.
- Autònoms sense treballadors a càrrec seu però que es vegin afectats per la normativa sobre coordinació d'activitats empresarials: en aquest cas, hauran d'informar dels riscos que suposen les seves activitats o equips.
- Comunitats de propietaris
I qui s'encarrega de la gestió?
Pel que fa a la gestió de la prevenció de riscos laborals, aquelles empreses o persones autònomes que tinguin contractats fins a deu treballadors podran ocupar-se d'organitzar la prevenció sempre que desenvolupin de forma habitual la seva activitat al centre de treball i que tinguin la capacitat necessària, en funció dels riscos de l’empresa.
En cas de tenir més de deu treballadors, o que el sector d'activitat pugui ser especialment perillós, cal que l'empresari posi més mitjans en matèria preventiva, designant personal intern de l'empresa amb formació de tècnic en prevenció de riscos laborals, o bé externalitzant el servei amb una entitat especialitzada en la prevenció d’aquests riscos.
Què passa si un empresari incompleix les seves obligacions en aquesta matèria?
Tot i que acostuma a ser habitual el desconeixement per part dels autònoms i empresaris de les seves obligacions respecte a la PRL, cal recordar que el desconeixement de la Llei no n’eximeix del seu compliment.
L’incompliment d’aquestes obligacions pot donar lloc a responsabilitats administratives, civils i penals. Les infraccions en matèria de prevenció de riscos laborals es poden classificar en lleus, greus i molt greus, amb sancions i multes que poden oscil·lar entre els 40 i els més de 8.000 euros.
En definitiva, comptar amb un pla de prevenció de riscos laborals i gestionar-lo adequadament és obligatori per a les empreses. Aquests plans, així com els cursos de PRL, resulten fonamentals i de vital importància per ajudar a reduir un dels majors problemes laborals al nostre país: la sinistralitat i la incidència de les malalties professionals.
Si necessites més informació no dubtis a contactar amb DADES I SERVEIS