Canvas Logo

Els Col·legis d'Enginyers Tècnics de Catalunya proposen un títol de Grau de mínim 240 crèdits, amb especialitats i pràctiques a les empreses

Aquestes van ser algunes de les idees exposades durant la reunió de Juntes de Govern el mes de febrer de 2005.

Davant de la importància de la reunió que es va celebrar a Santpedor, localitat propera a Manresa el dia 26 de febrer, en la que va tenir lloc la trobada de juntes dels Col·legis d'Enginyers Tècnics Industrial de Catalunya (Barcelona, Girona, Manresa, Lleida, Tarragona i Vilanova i la Geltrú, recollim en aquesta espai un resum de l'acta que creiem serà del vostre interès.

Va haver un debat del que es desprenen moltes idees importants per al nostre col·lectiu i que en síntesi són una resposta clara a l'adequació a l'espai europeu d'educació superior i en concret als Reials Decrets de regulació dels estudis universitaris de Grau i Post-grau.

Els principals objectius de la nova titulació de Grau han de ser el formar titulats competents en Enginyeria que es puguin adaptar al mercat de treball. Uns titulats que disposin d'uns fonaments i unes habilitats que els puguin resultar útils durant la seva vida professional i que estiguin capacitats per adaptar-se als continus canvis de la societat.

Aquests objectius es podran assolir sempre i quan es proporcioni a la nova titulació una bona base científica amb uns sòlids fonaments en Enginyeria i amb els coneixements pràctics suficients. Una altra de les finalitats ha de ser proporcionar als titulats una cultura medi ambiental i de sostenibilitat al mateix temps que es fomenta la cultura de la diversitat i el treball en grup. Caldrà també promoure una actitud de formació continuada, de cooperació amb altres professionals i de consciència vers les responsabilitats professionals, tot dintre d'una actitud crítica i no dogmàtica.

Les Juntes de Govern de Catalunya proposen que el títol de Grau s'assoleixi amb un mínim de 240 crèdits, que sigui un títol amb plenitud d'atribucions, amb especialitats i que capaciti per la docència a qualsevol nivell acadèmic. L'acta de Manresa també destaca que les habilitacions professionals siguin donades pels Col·legis Professionals respectius i que hagi un període de pràctiques a l'empresa a més del projecte de final de carrera.

Durant la trobada també es van fer paleses un bon grapat de preguntes sobre aspectes que no queden prou clars en els Reials Decrets. Aquestes qüestions que hauran d'obtenir una resposta per part del Ministeri d'Educació i Ciència en els propers mesos són com serà el pas dels actuals titulats d'Enginyeria i d'Enginyeria Tècnica a les noves titulacions o quines atribucions es preveuen en les noves titulacions d'enginyeria.

Finalment, les juntes dels Col·legis van manifestar la seva preocupació per la manca d'informació sobre les atribucions professionals de les noves titulacions. Acaba l'acta amb un posicionament clar que reproduïm textualment i que diu: Els nous estudis han d'ajudar a formar a ciutadans competents i competitius, oberts a nous reptes". Davant de tot plegat, el Col·legis professionals d'Enginyers Tècnics Industrials de Catalunya manifesten el seu esperit de col·laboració amb la tasca de formació continuada dels nous professionals.