Recull les principals reivindicacions del col·lectiu i a la província de Tarragona afectarà a gairebé 56 mil treballadors
La sessió del Consell de Ministres del passat dia 24 novembre de 2006 va aprovar el Projecte de la Llei de l' Estatut del Treball Autònom presentat pel Ministre de Treball i Afers Socials, Jesús Caldera, després del seu pas pel Consell Econòmic i Social (CES) i pel Consell General del Poder Judicial (CGPJ). L'Estatut és el resultat d'un llarg període de treball amb l'elaboració d'un informe per una Comissió d'Experts i la seva posterior anàlisi per part dels interlocutors socials i organitzacions més representatives. A nivell estatal afectarà a més de 3.030.000, dels quals 55.599 treballen a la província de Tarragona. Un cop aprovat com a projecte de llei, es remet a les Corts per a la seva tramitació.
Aquest projecte de Llei recull les principals reivindicacions del col·lectiu i ha estat ratificat per les associacions del sector: ATA, UPTA, ASNEPA, CAYPE, CIAE i OPA. El Govern de l'Estat va analitzar els informes dels òrgans consultius, que en el seu conjunt fan una valoració positiva del text, i va incorporar alguna de les observacions formulades.
En resum, els continguts més destacats són: En primer lloc, establir què s'entén com treballador autònom. L'Estatut recull la següent definició: les persones físiques que realitzin de manera habitual, personal, directa, pel seu compte i fora de l'àmbit de direcció i organització d'un tercer, una activitat econòmica o professional a títol lucratiu, donin o no ocupació a treballadors per compte d'altri.
A més, es formula un catàleg de drets i deures dels treballadors autònoms i regula les regles de prevenció de riscos laborals, fonamentalment quan aquest treballa en locals d'un altre empresari o amb matèries primeres o eines proporcionades per un altre empresari. El document estableix garanties econòmiques. entre les quals destaca el cas d'obres subcontractades. S'estableix la responsabilitat que l'empresari principal té amb l'autònom quan un contractista li degui diners.
D'altra banda, l'Estatut ha estat estructurat per regular el règim professional del treballador autònom econòmicament dependent i concreta les condicions específiques per determinar amb claredat qui poden ser considerats treballadors autònoms econòmicament dependents. No es pretén legalitzar als denominats "falsos autònoms", ja que l'objecte fonamental de la promoció que incorpora aquesta Llei és que l'autònom ampliï la seva cartera de clients i diversifiqui la seva activitat.
Dintre del projecte aprovat pel Consell de Ministres també es contempla la possibilitat de celebrar acords d'interès professional entre associacions d'autònoms o sindicats i empreses, sempre que no vagin en contra dels postulats de la Llei de Defensa de la Competència i s'assigna a la jurisdicció social la resolució dels litigis dels treballadors autònoms econòmicament dependents.
També es reconeix un catàleg de drets col·lectius i s'estableixen les bases per al reconeixement de la representativitat de les associacions d'autònoms i es crea un Consell Estatal del Treball Autònom. Pel que fa a matèria de Protecció Social, s'apliquen mesures amb el propòsit que el Règim Especial de Treballadors Autònoms convergeixi amb el Règim General de la Seguretat Social.
Respecte a la jubilació, es permet l'anticipada en el cas de treballadors autònoms, en atenció a la naturalesa tòxica, perillosa o penosa de l'activitat exercida.
El Govern de l'Estat ha de garantir els principis de contribució, solidaritat i sostenibilitat financera per a que responguin a les necessitats i preferències del treballadors autònoms. També haurà de proposar al Parlament la regulació d'un sistema específic de protecció per cessament d'activitat, en funció de les seves característiques personals o de la naturalesa de l 'activitat exercida.
Finalment, l'Estatut estableix mesures de foment de l'ocupació dirigides a promoure la cultura emprenedora, a reduir els costos al començament de l'activitat, la formació professional i a afavorir el treball autònom mitjançant una política fiscal adequada.
La sessió del Consell de Ministres del passat dia 24 novembre de 2006 va aprovar el Projecte de la Llei de l' Estatut del Treball Autònom presentat pel Ministre de Treball i Afers Socials, Jesús Caldera, després del seu pas pel Consell Econòmic i Social (CES) i pel Consell General del Poder Judicial (CGPJ). L'Estatut és el resultat d'un llarg període de treball amb l'elaboració d'un informe per una Comissió d'Experts i la seva posterior anàlisi per part dels interlocutors socials i organitzacions més representatives. A nivell estatal afectarà a més de 3.030.000, dels quals 55.599 treballen a la província de Tarragona. Un cop aprovat com a projecte de llei, es remet a les Corts per a la seva tramitació.
Aquest projecte de Llei recull les principals reivindicacions del col·lectiu i ha estat ratificat per les associacions del sector: ATA, UPTA, ASNEPA, CAYPE, CIAE i OPA. El Govern de l'Estat va analitzar els informes dels òrgans consultius, que en el seu conjunt fan una valoració positiva del text, i va incorporar alguna de les observacions formulades.
En resum, els continguts més destacats són: En primer lloc, establir què s'entén com treballador autònom. L'Estatut recull la següent definició: les persones físiques que realitzin de manera habitual, personal, directa, pel seu compte i fora de l'àmbit de direcció i organització d'un tercer, una activitat econòmica o professional a títol lucratiu, donin o no ocupació a treballadors per compte d'altri.
A més, es formula un catàleg de drets i deures dels treballadors autònoms i regula les regles de prevenció de riscos laborals, fonamentalment quan aquest treballa en locals d'un altre empresari o amb matèries primeres o eines proporcionades per un altre empresari. El document estableix garanties econòmiques. entre les quals destaca el cas d'obres subcontractades. S'estableix la responsabilitat que l'empresari principal té amb l'autònom quan un contractista li degui diners.
D'altra banda, l'Estatut ha estat estructurat per regular el règim professional del treballador autònom econòmicament dependent i concreta les condicions específiques per determinar amb claredat qui poden ser considerats treballadors autònoms econòmicament dependents. No es pretén legalitzar als denominats "falsos autònoms", ja que l'objecte fonamental de la promoció que incorpora aquesta Llei és que l'autònom ampliï la seva cartera de clients i diversifiqui la seva activitat.
Dintre del projecte aprovat pel Consell de Ministres també es contempla la possibilitat de celebrar acords d'interès professional entre associacions d'autònoms o sindicats i empreses, sempre que no vagin en contra dels postulats de la Llei de Defensa de la Competència i s'assigna a la jurisdicció social la resolució dels litigis dels treballadors autònoms econòmicament dependents.
També es reconeix un catàleg de drets col·lectius i s'estableixen les bases per al reconeixement de la representativitat de les associacions d'autònoms i es crea un Consell Estatal del Treball Autònom. Pel que fa a matèria de Protecció Social, s'apliquen mesures amb el propòsit que el Règim Especial de Treballadors Autònoms convergeixi amb el Règim General de la Seguretat Social.
Respecte a la jubilació, es permet l'anticipada en el cas de treballadors autònoms, en atenció a la naturalesa tòxica, perillosa o penosa de l'activitat exercida.
El Govern de l'Estat ha de garantir els principis de contribució, solidaritat i sostenibilitat financera per a que responguin a les necessitats i preferències del treballadors autònoms. També haurà de proposar al Parlament la regulació d'un sistema específic de protecció per cessament d'activitat, en funció de les seves característiques personals o de la naturalesa de l 'activitat exercida.
Finalment, l'Estatut estableix mesures de foment de l'ocupació dirigides a promoure la cultura emprenedora, a reduir els costos al començament de l'activitat, la formació professional i a afavorir el treball autònom mitjançant una política fiscal adequada.