En matèria de consumidors es traslladen dues directives, la Directiva (UE) 2019/770 o Directiva de serveis digitals), i la Directiva (UE) 2019/771 o Directiva sobre compravenda de béns, per la qual es modifica la regulació de les accions de cessació, de l'àmbit d'aplicació dels contractes amb consumidors i usuaris, del lliurament dels béns comprats mitjançant un contracte de venda, l'exercici del dret de desistiment, la regulació de les garanties i serveis postvenda i la informació precontractual en viatges combinats.
En matèria de consumidors es traslladen dues directives, la Directiva (UE) 2019/770 o Directiva de serveis digitals), i la Directiva (UE) 2019/771 o Directiva sobre compravenda de béns, per la qual es modifica la regulació de les accions de cessació, de l'àmbit d'aplicació dels contractes amb consumidors i usuaris, del lliurament dels béns comprats mitjançant un contracte de venda, l'exercici del dret de desistiment, la regulació de les garanties i serveis postvenda i la informació precontractual en viatges combinats.
Cal destacar que s'amplia el termini de garantia dels béns i productes, que passa a ser de 3 anys i s'incrementa el termini durant el qual els fabricants estaran obligats a disposar de peces de recanvi d'aquests productes, una vegada que s'haguessin deixat de fabricar, que passa a ser de 10 anys. Aquestes previsions seran aplicables des del 1 de gener de 2022.
Si un objecte s’espatlla abans que acabi el període de garantia, el client tindrà dret a retornar-lo o a exigir la seva reparació. A més, el consumidor disposarà de fins a dos anys després de la compra sense haver de demostrar la falta de conformitat del producte (ara mateix, el termini és de sis mesos). En altres paraules, el consumidor tindrà més temps per a assenyalar que el producte comprat no és conforme als acords.
Cal recordar que, com recull la pròpia legislació, una garantia és un compromís que assumeixen els empresaris o productors enfront dels consumidors o usuaris i comporta les obligacions legals de reemborsar el preu pagat o de substituir, reparar o prestar un servei de manteniment relacionat amb el bé, el contingut o el servei digital, si no es compleixin les especificacions o qualsevol altre requisit enunciat tant en la declaració de garantia com en la publicitat d’aquest bé o servei.
La norma, publicada en el BOE, presenta una novetat: per primera vegada inclou la contractació de continguts i serveis digitals que el consumidor obté no a canvi de diners, sinó a canvi de les seves dades personals. Per exemple, aplicacions, jocs digitals, llibres electrònics i programes informàtics, però també xarxes socials, serveis de missatgeria digital, arxius de vídeo i de música. En el cas dels programes i apps, s’exclouen d’aquesta regulació aquells que funcionin amb codi obert (és a dir, els que tenen un programari d’accés lliure).
Les disposicions es recullen en el Reial Decret Llei 7/2021, aprovat el 27 d’abril.