Enguany hi haurà importants novetats a l'àmbit laboral, particularment al registre de la jornada i el control horari. Per començar, el registre haurà d'estar disponible en temps real per a la inspecció laboral i això implica que les empreses ja no podran presentar registres endarrerits o incomplets.
Repassem els principals canvis que has de conèixer per estar preparat.
Què és el control horari dels treballadors?
El control horari és un sistema per al registre diari de les hores d'entrada i sortida dels empleats als seus torns laborals i el seu emmagatzematge correcte.A
Espanya és obligatori des del maig del 2019, a totes les empreses, independentment de la mida i el sector, i per a tots els treballadors. Només hi ha comptades excepcions.
S'han de fitxar les pauses?
Sí, el registre horari ha de ser el més complet i detallat possible. Ara bé, a la Guia del Registre de la Jornada del Ministeri de Treball i Economia Social, s'interpreta que hi ha cert marge per a aquelles pauses intrajornada, així com altres peculiaritats segons el tipus i la modalitat de treball.
I si es teletreballa?
El registre horari també és obligatori al teletreball. Els programes informàtics de control horari i qualsevol sistema digital possibiliten aquest control. A més, serviran per poder mesurar amb més precisió la productivitat dels empleats que no es troben presents en un centre de treball.
Què diu la normativa actual?
Atès que el registre de la jornada és obligatori, com a mesura per combatre la feina no declarada i protegir els drets dels treballadors, s’estableixen requisits específics:
- Registre diari de la jornada laboral. S'exigeix el registrar l'hora exacta d'inici i fi de la jornada, incloent-hi les pauses.
- Emmagatzematge dels registres. Les empreses han de conservar aquesta informació durant almenys quatre anys.
- Accés garantit. Els registres han d'estar disponibles per als treballadors, els sindicats i la inspecció laboral en cas de sol·licitud.
- La informació recopilada ha d’ajustar-se al Reglament General de Protecció de Dades, RGPD.
Canvis per enguany
L'avantprojecte de llei que entrarà en vigor aquest any proposa una transformació completa al registre de la jornada. Aquestes són les novetats més rellevants:
- Els registres de la jornada han d'estar disponibles en temps real per a la inspecció laboral. Això implica que les empreses ja no podran presentar registres endarrerits o incomplets.L'ús d’eines digitals serà obligatori. Mètodes tradicionals com ara fulls de càlcul o documents en paper ja no seran acceptats.
- Qualsevol modificació als registres haurà de quedar documentada, incloent justificació i traçabilitat. Això garanteix una transparència més gran i redueix el risc de manipulació.
- S'augmentaran les mesures per garantir el compliment del RGPD, protegint la privadesa dels empleats.
- Les sancions seran significativament més altes. Les infraccions lleus poden arribar a multes de fins a 7.500 euros per treballador.
Si necessites més informació o desitges implementar els nous canvis al registre horari dels treballadors no dubtis en contactar amb DADES I SERVEIS