Canvas Logo

El protocol d'assetjament laboral, una obligació ineludible

La feina és un espai on hi passem gran part del nostre temps i, per tant, ha de ser un entorn segur i saludable. Per això, el disseny i la implementació d'un protocol d'assetjament laboral s'ha convertit en una obligació ineludible per a qualsevol empresa.

T'expliquem tot el que has de saber sobre aquest assumpte.

Què és el protocol d'assetjament laboral

El protocol d'assetjament laboral obligatori és un document detallat que estableix els procediments que cal seguir en cas de denúncies o sospites d'assetjament a l'empresa.

Inclou mecanismes de prevenció, detecció i actuació davant de possibles situacions d'assetjament, ja sigui psicològic, físic o sexual. El seu objectiu és, per tant, erradicar comportaments nocius que perjudiquen tant els treballadors que els pateixen com la pròpia empresa, que és responsab

le del benestar físic i psicològic dels seus empleats.

La normativa exigeix? que aquest protocol sigui accessible per a tots els empleats i que es promogui activament la cultura de zero tolerància. Ha d'estar alineat amb les lleis vigents i ser revisat periòdicament per assegurar-ne l'efectivitat i l'actualització davant de nous desafiaments.

A més, no n'hi ha prou de comptar amb un pla d'assetjament: cal que l'empresa porti a terme una tasca informativa i que hi hagi una implementació real i un seguiment d'aquest tipus d'actuacions per activar el protocol quan calgui.

L'empresari no ha de perdre de vista que també s'han d'evitar, i són susceptibles de denúncia, totes aquelles actuacions que succeeixin al marge de la relació laboral. I el ciberassetjament, cada cop més freqüent, també s'ha de tenir en compte.

Un aspecte important és la formació continuada del personal sobre com identificar i reportar casos d'assetjament. Així mateix, cal especificar clarament les conseqüències i sancions en cas de comprovar-se aquestes conductes, creant un entorn de dissuasió per a comportaments inadequats.

Obligatorietat

Des del 2024, totes les empreses estan obligades a tenir un protocol de prevenció i actuació davant de l'assetjament laboral. Aquesta obligació apareix recollida de forma indirecta a l'Estatut dels Treballadors, ET. També es garanteix el dret dels empleats a la seva integritat física i a una política adequada de prevenció de riscos laborals. Cal recordar que les situacions d'assetjament són un risc laboral i que la responsabilitat de l'empresa sorgeix tant per acció com per omissió.

Com elaborar el protocol

Elaborar un protocol d'assetjament laboral implica seguir una sèrie de passos dissenyats acuradament per cobrir tots els aspectes legals i pràctics necessaris.

Sancions

L'assetjament laboral no només és un problema per a les empreses, ja que incideix directament en el clima laboral i el rendiment dels treballadors afectats, sinó que es pot convertir en alguns casos en un delicte perseguit per la justícia, que contempla penes de presó. Per això, si una empresa no compleix l'obligació de tenir un protocol per a l'assetjament laboral, pot ser sancionada per l'autoritat laboral, a més de ser denunciada davant dels tribunals.

Les sancions que es poden imposar a les empreses varien en funció de la gravetat dels fets. D'acord amb la Llei d'Infraccions i Sancions, oscil·len entre els 7.501 euros per a les infraccions lleus, fins a 225.018 euros per a les molt greus.

Això només són sancions administratives, si el cas arriba als tribunals, caldria sumar les multes imposades pel tribunal a l'empresa. A banda d'això, l'empresa també podria perdre qualsevol ajuda o bonificació que rebés i no poder tornar a sol·licitar-les en un període d'entre dos a sis anys.

Si necessites més informació o desitges implementar a la teva empresa el protocol d'assetjament laboral no dubtis a contactar amb DADES I SERVEIS.