Canvas Logo

Entrevista a Núria Llosas secretària d'Enginyers Tarragona

Nom i Cognoms: Núria Llosas Pellisé, secretària de la junta

Data de llicenciatura: 18 de juliol de 2003 en Enginyeria Química

Treball actual: Copropietària de l’Enginyeria NQA Enginyers  

1.    Què et va atraure de l’enginyeria?

Primerament tenia clar que jo havia de fer alguna carrera de ciències, ja que és el que m’agrada i m’apassiona, però de l’enginyeria em va atraure buscar, l’experimentar i resoldre diferents problemes i situacions que poden existir en la vida quotidiana. A casa sempre em deien que tenia idees de bomber, ja que sempre buscava, provava i experimentava fins aconseguir com resoldre reptes o situacions del meu entorn.  

2.    Com vas viure la teva formació?

La meva formació va ser intensa, amb molt d’esforç i amb grans riures però també amb plors, però sobretot amb tensió per arribar a tot arreu, ja que quan jo vaig fer l’Enginyeria, en cada curs a més d’haver de realitzar les tasques i treballs de cada assignatura en particular, hi havia un projecte globalitzador de totes les assignatures del curs per tal de fonamentar el treball en equip, i alhora la competència i rivalitat entre nosaltres, ja que obteníem una qualificació individual i en equip del projecte realitzat en vers els que el professorat considerava que havíem fet cadascú i que afectava a totes les assignatures. 

Per tant, en la carrera vaig aprendre a treballar en equip i amb companys i companyes amb les quals no tenies perquè tenir cap afinitat, però que t’havia tocat treballar per desenvolupar un projecte que havia de tirar endavant.  

3.    Et vas sentir estranya en un entorn masculí?

Pel que fa als companys de classe no em vaig sentir gens estranya, ja que mai vaig notar que et miressin o et tractessin diferent pel fet que fos una dona, un altre fet seria en vers el professorat que hi havia de tot una mica, cal fer constar que quan jo vaig estudiar, en tota la carrera de 5 anys, només hi havia 3 professors que eren dones i tota la resta van ser homes, per tant el tracte amb els professors en vers les alumnes era diferent cap als homes, no dic que fos dolent, però si que es podia apreciar que hi havia professors que tenien un tracte més paternalista, amb un ànim de protecció, o dificultat per poder fer les coses. Recordo una anècdota en un laboratori, on havíem de fer un muntatge d’un sistema d’aigua, i el meu equip estava format només per dones, i el professor va venir i ens va dir, “com que vosaltres no teniu força en ser totes noies, segur que quan acabeu de muntar el sistema existiran pèrdues de fluid en totes les juntes, aviseu-me quan ho tingueu presentat i jo ja us collaré els cargols en totes les unions del sistema per a què no hi hagin pèrdues”, donant per fet que era impossible que nosaltres ho poguéssim fer perfectament bé o igual que qualsevol altre grup on hi havia homes i en els quals mai va oferir aquest tipus d’ajuda. Aquell dia en aquell professor li vam demostrar que sense ajuda estava perfecte i sense pèrdues i que pel fet de ser d’un o altre sexe no significa que no es puguin desenvolupar les coses correctament.  

4.    El teu desenvolupament laboral envoltada d’homes ha estat fàcil?

Actualment és més fàcil que quan just vaig sortir de la carrera. Jo des d’un principi  de la carrera tenia la idea que volia muntar una consultoria d’enginyeria i per tant quan vaig sortir de la carrera, vaig treballar de professora i alhora vaig muntar la consultoria d’enginyeria i per tant, els inicis van ser durs, pel fet que quan havia de desenvolupar un projecte d’obres per exemple i es donaven les ordres necessàries pel desenvolupament del mateix als operaris, allí si que s’observava un ambient molt d’homes i que t’havies de guanyar el respecte a pols i amb molt d’esforç dels teus coneixements per a què respectessin les teves decisions, ja que només pel simple fet que eres una dona qüestionaven tot el que se’ls hi podia dir o indicar i sempre acabaven comentant que millor estaríem si ens quedàvem a casa o buscant un altre tipus de feina. Però a poc a poc i a base de demostrar els coneixements i l’aptitud per desenvolupar el que hem proposava, he aconseguit un respecte en aquest món i per tant, avui en dia, en general, ja s’assimila més fàcilment que existeixin dones en rols de responsabilitat i desenvolupant feines que antigament només les realitzaven els homes; això si, tot i que hi hagut un gran avanç si que sóc conscient que les dones en aquest món hem de lluitar diàriament, ja que hem de demostrar que sabem del què parlem i fem, ja que els errors o expressions de malestar sent dona, encara és cataloguen per frases o paraules que aquí no penso ni comentar però que he escoltat referint-se a companyes enginyeres que també es dediquen a aquest món.  

5.    Com veus el món de l’enginyeria per a la dona actualment?

El món de l’enginyeria encara ha d’avançar més per a la dona, ja que la majoria de càrrecs que ocupa la dona en l’actualitat, tot i que ja hi ha enginyeres que ocupen càrrecs de responsabilitat, la majoria els veig catalogats dintre l’àmbit de la seguretat de riscos laborals i en el camp del medi ambient en controls de la contaminació, etc. però que avui en dia encara costa tot i que n’hi ha alguna enginyera, veure dones en àmbit de direccions de plantes químiques, disseny de motors, etc. Per tant, considero que les dones enginyeres hem de seguir treballant, per poder optar a qualsevol camp de l’enginyeria i que la societat doni la mateixa oportunitat a l’accés en aquests sectors encara molt d’homes.  

6.    Quins reptes hem de superar?

Crec que els reptes que hem de superar es que hem de saber difondre que les noies també tenen capacitat per poder desenvolupar carreres més tècniques i que hi puguin accedir després dintre del món laboral.  Per tant hem de fer que les nenes d’avui dia tinguin inquietuds en tasques més de l’àmbit tècnic, és a dir, en com he dit en un principi, que les nenes desenvolupin “idees de bomber” per resoldre situacions o tasques, i que no se les encapsuli en “això no ho facis, ja ho farà el pare o el germà”, sinó que se les deixi idear, experimentar, dissenyar per aconseguir el que volen, és a dir, desenvolupar l’enginy per aconseguir l’objectiu.